اصول SOLID
52 بازدید 1404/02/01 [email protected]

این اسلاید به معرفی اصول SOLID می‌پردازد که توسط Robert C. Martin (Uncle Bob) توسعه یافته‌اند. این اصول به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند تا کدهایی قابل نگهداری، مقیاس‌پذیر و قابل فهم بنویسند. اصول SOLID بر روی سازماندهی کد، کاهش پیچیدگی، و افزایش انعطاف‌پذیری در توسعه نرم‌افزار تمرکز دارند.

نکات کلیدی:

  • Single Responsibility Principle (SRP): هر کلاس باید تنها یک مسئولیت داشته باشد. این اصل باعث کاهش پیچیدگی و تسهیل در تست و نگهداری می‌شود.

  • Open/Closed Principle (OCP): کلاس‌ها باید برای گسترش باز و برای تغییر بسته باشند. این به شما این امکان را می‌دهد که ویژگی‌های جدید را بدون تغییر در کدهای قبلی اضافه کنید.

  • Liskov Substitution Principle (LSP): کلاس‌های فرزند باید قادر به جایگزینی کلاس‌های والد خود باشند بدون آنکه تغییر رفتاری ایجاد کنند.

  • Interface Segregation Principle (ISP): یک واسط نباید شامل متدهایی باشد که کلاس‌ها مجبور به پیاده‌سازی آن‌ها بدون نیاز واقعی شوند.

  • Dependency Inversion Principle (DIP): ماژول‌های سطح بالا نباید به ماژول‌های سطح پایین وابسته باشند. به جای آن، باید به انتزاع وابسته باشند.

مزایای اصول SOLID:

  • کاهش پیچیدگی کد و افزایش قابلیت نگهداری

  • افزایش مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری در توسعه

  • بهبود همکاری تیمی و کدنویسی اصولی

  • تسهیل در تست و تغییرات کد

این اسلاید برای برنامه‌نویسانی که می‌خواهند کدهای خود را به شیوه‌ای بهینه و قابل نگهداری بنویسند، طراحی شده است.

بازگشت به بالا